مجازات خیانت در امانت

مجازات و اثبات جرم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت یکی از بزرگترین جرائمی است که می توان علیه اشخاص انجام داد. از گذشته تا کنون افرادی وجود داشته اند که از اعتماد افراد به خود سوء استفاده کرده و به آن خیانت میکنند. این جرائم گاها تاثیر بسیار سوئی در جامعه می گذارد و به افراد زیادی خسارات فراوانی وارد می کند.

مجازات و اثبات جرم خیانت در امانت

به همین علت قانونگذار اقدام به تدوین قانون در مورد خیانت در امانت کرده است و برای آن مجازات تعیین کرده است. اما این جرم نیاز به اثبات جرم خیانت در امانت دارد. برای اثبات جرم خیانت در امانت نیاز به مدارک و مستندات محکمه پسند است. برای کسب اطلاعات در مورد این جرم و اثبات جرم خیانت در امانت این مقاله را از دست ندهید.

اثبات جرم خيانت در امانت در قانون مجازات اسلامی

طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامي در رابطه با خیانت در امانت چنین بیان داشته است: «در مواردی که اموال منقول و غير منقول و یا اسنادی همچون سفته، چك و قبض به عنوان اجاره، امانت، رهن، وكالت و هر كار با اجرت يا بی اجرت به شخصی داده شود.

در این شرایط اشياي مذكور مسترد شود، به مصرف معينی برسد و در صورتی كه اموالی که نزد وی بوده است اقدام به تصرف، تصاحب، استعمال و یا تلف و مفقود کردن بکند به حبس 6 ماه تا سه سال محکوم می شود.برای اینکه مجازات های مذکور اعمال شود نیاز به اثبات جرم خیانت در امانت است.

منظور از اموال منقول و غیر منقول چیست؟

اموال منقول: به اموالی گفته می شود که می توان آن ها را بدون آنکه آسیبی به آن وارد شود جابه جا کرد که از جمله آن می توان به ماشین و … اشاره کرد.

مجازات و اثبات جرم خیانت در امانت

اموال غیر منقول: به اموالی گفته می شود که نقل و انتقال آن ممکن نباشد. مانند زمین و خانه و ….

مجازات عدم اثبات خیانت در امانت 

در صورتی که شخصی نسبت به فرد دیگری اقدام به شکایت خیانت در امانت کند و نتواند اتهام خیانت در امانت را اثبات کند، فرد متهم شده می تواند با شکایت افترا به دادسرا تقاضای تعقیب مفتری را درخواست کند. در شرایطی که سوء نیت مفتری در دادگاه ثابت شود مجازات عدم اثبات خیانت در امانت همچون حبس از یک ماه تا یکسال و تا 74 ضربه شلاق برای وی در نظر گرفته می شود.

بدین ترتیب شخصی که افترای خیانت در امانت به وی زده شده است و بی گناه شناخته شده است می تواند با انتشار آگهی در رسانه ها و جراید حیثیت و آبروی از دست رفته را بازگرداند.

 

مجازات و اثبات جرم خیانت در امانت

بدین ترتیب پیشنهاد می کنیم در زمان شکایت خیانت در امانت حتما با مدارک کامل اقدام کنید تا کمترین احتمالی نسبت به اثبات بی گناهی شخص وجود نداشته باشد و اثبات جرم خیانت در امانت به درستی انجام شود. همچنین افرادی که مورد این افترا قرار گرفته اند می توانند با شکایت از مفتری آبروی معنوی از دست رفته خود را بازپس گیرند.

اثبات جرم خیانت در اجاره، امانت و رهن

خیانت در امانت در این موارد مربوط به عقودی است که افراد معاملاتی را در قالب آن با یکدیگر تنظیم می کنند، برای مثال افراد برای آنکه از منافع حاصل از یک مکان شامل مسکونی و مغازه استفاده کنند با یکدیگر معامله می کنند و اقدام به عقد قرارداد می کنند.

بسیاری از افراد در این موارد اینگونه می پندارند که باید برای اثبات جرم خیانت در امانت حتما قراردادی یا سندی وجود داشته باشد. در حالی که برای اثبات جرم خیانت در امانت نیازی به وجود سند یا قرارداد نیست و در قانون نیز از عبارت (هر کار با اجرت یا بدون اجرت) استفاده می شود.

برای مثال در صورتی که شما بخشی از وسایل منزل خود را به شخصی بسپارید تا آن را برای شما نگهداری کند اما فرد مورد نظر اقدام به فروش اموال کند، می توانید از وی به جرم خیانت در امانت شکایت کنید. این در حالی است که بین او و شما هیچ عقد و قرار دادی وجود ندارد. برای اینکه شکایت شما به نتیجه برسد باید اثبات خیانت در امانت انجام شود.

اثبات مجازات خیانت در امانت

استعمال نمودن

یکی دیگر از مصداق های خیانت در امانت مصرف کردن اموال شخص دیگر است. مانند آنکه شما مالی را برای نگهداری به شخصی سپرده باشید ولی وی به جای نگهداری از آن برای استفاده امور خود بهره ببرید. در این صورت می توان از فرد مذکور شکایت کرده و با اثبات جرم خیانت در امانت به درخواست خسارت بپردازید.

تصاحب

تصاحب بدان معناست که شخصی که مال را به وی به امانت سپرده اید اقدام به تصاحب مال کند به صورتی که دیگران گمان کنند که مالک مال است یا آنکه اقدام به فروش مال و اموال شما کند. در این صورت شما می توانید به جرم خیانت در امانت از وی شکایت کرده و با اثبات جرم خیانت در امانت مال خود را پس بگیرید.

اتلاف

یکی دیگر از مصداق های اثبات جرم خیانت در امانت نابود کردن یا تلف کردن مال است. مانند آن که شما مال یا سندی را به شخصی بسپارید و وی اقدام به از بین بردن آن کند.

مفقود كردن

شامل مواردی است که امین عمداً عملی را انجام دهد تا مال مورد نظر دور از دسترس صاحب مال باشد. این بدان معناست که مال وجود داشته باشد و تلف نشده باشد اما امین راه دسترسی به آن را بسته باشد.

مجازات و اثبات جرم خیانت در امانت

دقت کنید مفقود شدن زمانی می تواند مصداق خیانت در امانت را داشته باشد که شخص امین عمداً مال مورد نظر را مفقود کرده باشد. در صورتی که مفقود شدن مال امری سهوی باشد نمی تواند از شخص امین به جرم خیانت در امانت شکایت کرد.

شرايط سپردن مال امانی

یکی از مواردی که اثبات جرم خیانت در امانت را محقق می کند آن است که مال توسط مالک به امین سپرده شود. برای مثال اگر شخصی مالی را پیدا کند و در آن تصرف کند و زیانی به آن وارد کند نمی توان به جرم خیانت در امانت از وی شکایت کرد. چرا که در این صورت اموال به شخص سپرده نشده است.

علاوه بر این سپردن مال باید از راه های قانونی صورت گیرد درصورتی که فردی اقدام به سرقت مالی از شخصی کند و این مال را به امین بسپارد، در این شرایط امین اگر مال را به صاحب اصلی خود برگرداند نمی توان از وی به جرم خیانت در امانت شکایت کرد.

خیانت در امانت در ملک مشاع به چه صورت است؟

افرادی که در یک قطعه زمین شریک هستند و تمام شرکا قطعه زمین را به یک شخص از میان خودشان می سپارند و فرد امین در مال مورد نظر تصرف کند و این تصرف بدون اجازه دیگر شرکا اتفاق افتد، در این باره حقوقدانان دارای دو نظر هستند:

1-در نظریه اول معتقدند که فرد امین جرمی مرتکب نشده است و فرد امین نیز مانند تمام شرکا در تمام قسمت های زمین به همان اندازه شریک است.

2-نظریه دوم آن است که اگر چه شخص یکی از مالکین است اما اقدامی که انجام می دهد باید با نظر دیگر شرکا همسان باشد و نسبت به سایرین عملی مجرمانه است. در این موارد می توانید با مراجعه به وکیل ملک نسبت به حل این مشکل اقدام کنید.

دادسرای مربوط به جرم خیانت در امانت

جرم خیانت در امانت در هر شهری که اتفاق افتد پیگیری آن در دادسرای همان شهری باید انجام شود که که جرم صورت گرفته است.

مجازات و اثبات جرم خیانت در امانت

آیا امکان تعقیب شوهر به جرم خیانت در امانت توسط زن در زمان بروز اختلاف و جدایی وجود دارد؟

در طول ازدواج جهیزیه معمولا در اختیار زوجه است و مورد استفاده زوج قرار می گیرد. در این حالت شوهر امانت دار جهیزیه نیست. در این شرایط زن می تواند با مراجعه به دادگاه حقوقی برای دادخواست جهیزیه اقدام کند.

4.6/5 - (322 امتیاز)

مجازات خیانت در امانت چیست ؟

حبس 6 ماه تا سه سال

چرا اثبات جرم خیانت در امانت مهم است ؟

زیرا در غیر این صورت فرد مذکور می تواند به جرم زدن افترا از فرد مقابل شکایت کند.

کدام مرجع قضایی در صلاحیت دادرسی به جرم خیانت در امانت قرار دارد؟

دادسرای محل وقوع جرم در صلاحیت دادرسی قرار دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *