مشاوره حقوقی وصول مطالبات

امروزه دعاوی و مشکلات حقوقی از مسائلی هستند که ممکن است برای هر کسی رخ بدهد و از آنجا که این مشکلات تمامی جنبه های زندگی شخص را تحت الشعاع قرار می دهد باید در سریع ترین زمان ممکن حل شود . اما قاعده ی نا نوشته ای در این سری مشکلات وجود دارد که برای حل شدن آنها لازم الاجراست . ابتدا نیاز است در مورد پرونده حقوقی خود اطلاعات کافی را کسب کنید . از آنجا که این اطلاعات باید دقیق و بدون خطا باشند بهتر است برای کسب آن به فرد متخصص مراجعه کنید . یکی از مهم ترین مسائلی که گریبان گیر افراد زیادی میشود وصول مطالبات است . از این رو که در این نوع مسائل موضوعات مالی مطرح است از بسیاری از جنبه ها اهمیت بیشتری پیدا میکند . زیرا شکست در آن ها موجب تضرر پولی و مالی شخص شده و سوء نتایج مرتبط به خود را به دنبال خواهد داشت . از این جهت در این مسائل توسل به شخص متخصص و وکیل حقوقی اهمیت دوچندان پیدا میکند . برای کسب اطلاعات دقیق از پرونده ی خود در باب وصول مطالبات انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات لازم است که از طریق تیم حقوقی سایت عدل و حق واقع در غرب تهران میتوانید آن را انجام دهید .

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مطالبات و نحوه طرح دعوا و شکایت علیه آن ادامه ی این مقاله را از دست ندهید.

دیون مالی و مطالبات پولی

همیشه در بحث وصول مطالبات، شخصی بدهکار و شخص دیگر طلبکار تلقی می شود . بدهکار شخصی است که دین مالی بر گردن اوست و در مقابل وی طلبکار قرار دارد که به موجب اسناد تجاری یا امثال آن مدعی مال یا پولی هستند .

به موجب ماده ی 20 قانون مدنی :

“کلیه دیون از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال‌الاجاره عین مستاجره از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول است ولو اینکه مبیع یا عین‌ مستاجره از اموال غیرمنقوله باشد .”

با استناد به این ماده تمامی دیون و بدهی های مالی برای طرح دعوا یا انجام شکایت از منظر صلاحیت دادرسی و رسیدگی در ذیل اموال منقول قرار میگرند . پس برای طرح دعوا یا شکایت مربوط به وصول مطالبات باید به دادگاه های صالح برای رسیدگی به اموال منقول مراجعه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ی طرح دعوا در مسئله ی خاص خود می توانید از طریق سایت عدل و حق به انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات بپردازید .

اسناد تجاری و انواع آن

اسناد تجاری در دو معنی عام و خاص به کار می روند که در اینجا اسناد تجاری خاص موضوع مورد بحث است. منظور از اسناد تجاری در معنی عام هر نوع سندی است که در معاملات تجاری به کار می رود . اسناد تجاری در معنی خاص اسنادی هستند که به جای پول به کار می روند . یعنی جانشین پول هستند و معرف حق دینی شخصی به شخص دیگری برای زمان حال یا برای مدتی نسبتا کوتاه در آینده است. مهم ترین اسناد تجاری که در ادامه به توصیف آنها می پردازیم برات ، سفته و چک هستند . این اسناد به علت کاربرد گسترده ای که در معاملات تجاری دارند حائز اهمیت بسیار است . البته گاهی پیش میاید که وصول وجه ذکر شده در این اسناد با مشکل مواجه می شود که در این جا طلبکار اقدام به طرح شکایت می کند . اگر قصد طرح شکایت در این مورد را دارید بهتر از پیش از هر عملی اقدام به انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات کنید . همچین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسناد تجاری و انواع آن ادامه ی مطلب را از دست ندهید .مشاوره حقوقی وصول مطالبات عدل و حق را از دست ندهید

ویژگی های اسناد تجاری در معنی خاصی

  • این اسناد در زمره ی اسناد معمولی یا عادی به شمار میروند (نه اسناد رسمی ). به علت آنکه لزوما توسط ادارات دولتی تنظیم نمی شود و هر شخص عادی می تواند آن را تنظیم کند.
  • این اسناد به واسطه ی ظهرنویسی و امثال آن قابلیت نقل و انتقال دارند .
  • این اسناد میتوانند متضمن تعهد پرداخت (سفته) یا دستور پرداخت (چک و برات ) باشند . البته چک و برات نیز می توانند متضمن تعهد پرداخت وجه باشند ولی در مرحله ی اول به صورت مستقیم دستور پرداخت را تضمین میکنند. ولی سفته در ابتدا به صورت مستقیم متضمن تعهد برای پرداخت وجهی است.
  • در این اسناد مبلغ پول مورد مطالبه ذکر می شود . همچنین با توجه به مبلغ آن ها ، مجازات برای عدم پرداخت آن نیز در نظر گرفته میشود .

در ادامه به شرح هر کدام از اسناد تجاری چک ، برات و سفته میپردازیم . همچنین اگر شما به دنبال انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات هستید به سایت عدل و حق مراجعه کنید .

مشاوره حقوقی وصول مطالبات

 

چک

سندی است که به واسطه آن صادر کننده ، اعتبار یا مبلغی را که از شخص دیگری نزد خود دارد ، به او باز میگرداند . به عبارت دیگر به موجب صدور چک ، صادر کننده مستلزم پرداخت مبلغ ذکر شده چک در تاریخ درج شده در آن است . لازم به ذکر است نام کسی که که چک برای او صادر شده است نیز باید در این سند ذکر شود .مشاوره حقوقی وصول مطالبات بسیار مهم است

این سند تجاری متضمن دستور پرداخت است بدین معنی که فرد دارنده ی چک برای وصول وجه تعیین شده باید در تاریخ و زمان معینی به بانک مراجعه کند. دارنده چک میتواند در صورت عدم پرداخت چک اقدام به برگشت زدن آن کند که در این صورت صادرکننده میتواند مورد تعقیب کیفری قرار گیرد. عدم وصول چک میتواند ناشی از خالی بودن حساب بانکی یا مسدود بودن یا کسری مبلغ باشد . در صورت خالی بودن حساب دارنده چک میتواند کل مبلغ چک را برگشت بزند در غیر این صورت اگر مبلغ موجود در حساب بانکی کمتر از مبلغ ذکر شده در چک باشد شخص میتواند وجه موجود در حساب را اخذ کرده و ما بقی مبلغ را برگشت بزند .

لازم به ذکر است برای برگشت زدن چک 6 ماه از تاریخ صدور چک مهلت است . همچین برای طرح دعوا 6 ماه از تاریخ برگشت زدن چک زمان داده می شود و بعد از به سر رسیدن این مهلت دیگر امکان طرح دعوای کیفری وجود ندارد . برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد وصول مطالبات خود میتوانید از طریق سایت عدل و حق اقدام به انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات کنید .

سفته

به موجب این سند شخص صادر کننده متعهد می شود در تاریخ معینی مبلغ معینی را به شخص دارنده ی سفته بپردازد . سفته بر خلاف چک و برات متضمن تعهد پرداخت است به این معنی که فرد صادرکننده به موجب این سند خود متعهد به پرداخت وجه سند است . سفته ها میتوانند عند المطالبه یا دارای موعد معین پرداخت باشند . در صور تعیین زمان در سفته دارنده باید در تاریخ تعیین شده اقدام به تادیه وجه سفته بکند . اگر سفته عند المطالبه باشد دارنده آن میتواند در هر زمانی با رجوع به صادر کننده سفته مبلغ ذکر شده را مطالبه کند . اگر دارنده ی سفته قصد طرح دعوا داشته باشد باید تا ده روز از زمان مقرر شده برای تادیه وجه اقدام به اعتراض عدم تادیه بکند . اگر به واسطه ی سفته از شخصی طلبکار و به دنبال وصول مطالبه ی خود هستید از طریق انجام مشاوره حقوقی وصول مطالبات اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد شیوه طرح دعوا و وصول مطالبات کسب کنید.

برات

برای توضیح برات از توضیح یک مثال شروع می کنیم . تصور کنید شما مبلغی را از شخصی طلبکار هستید و فرد بدهکار نیز از شخص سومی بدهی طلب دارد . در این صورت طرف حساب شما میتواند با صدور برات شمارا برای دریافت مطالبات خود به شخص سوم ارجاع دهد .

برات مانند چک متضمن دستور پرداخت است و شما با داشتن این سند میتوانید برای وصول مطالبه ی خود به شخص ثالث مراجعه کنید. لازم به ذکر است در برات بر خلاف سفته و چک محل تادیه باید ذکر شود . محل درج شده برای تادیه برات برای دادگاه آن محل صلاحیت دادرسی ایجاد میکند . قوانین رسیدگی به سفته و برات مطابق قانون مشابه هم هستند و به دعاوی مربوط به سفته نیز به شیوه ی مقررات مربوط به برات رسیدگی میشود. برات گیر یا کسی که برات را دریافت میکند ممکن است دریافت برات را قبول یا نکول کند . اگر برات گیر از امضا یا مهر خودداری کند نکول انجام داده است . قبول برات نیز باید کتبی صورت بگیرد و قبول شفاهی از منظر تجاری قبول محسوب نمی شود. البته قبول شفاهی میتواند به موجب مقررات مدنی الزام آور باشد .مشاوره حقوقی وصول مطالبات خود را از عدل و حق بخواهید

به موجب ماده ی 299 قانون تجارت :

” هر عبارتی که محال علیه در برات نوشته امضا یا مهر کند ، قبولی محسوب میشود. مگر آنکه صریحا عبارت مشعر بر عدم قبول باشد .”

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برات و طرح دعوا به مشاوره حقوقی وصول مطالبات بپردازید.

دریافت وجوهی که از دیگران طلب دارید ممکن است به سادگی که تصور میکنید نباشد. اگر مبلغ طلب شما هنگفت نیز باشد توسل به یک وکیل حقوقی وصول مطالبات بیش از پیش اهمیت پیدا میکند زیرا هرچه زمان دریافت این وجوه طولانی تر بشود تضرر مالی و خسارات وارده به شما نیز بیشتر می شود. اگر به دنبال راهی هستید که هرچه سریع تر به حقوق خود برسید بهتر از آگاهانه و با همراهی یک فرد متخصص وارد عمل شوید . تیم حقوقی عدل و حق با ارائه ی مشاوره حقوقی وصول مطالبات شمارا از وضعیت حقوقی خود مطلع کرده و در مسیر مطالبه ی حق شمارا یاری میکنند.مشاوره حقوقی وصول مطالبات خود را از ما بخواهید.

4.6/5 - (311 امتیاز)

برات چیست ؟

تصور کنید شما مبلغی را از شخصی طلبکار هستید و فرد بدهکار نیز از شخص سومی بدهی طلب دارد . در این صورت طرف حساب شما میتواند با صدور برات شمارا برای دریافت مطالبات خود به شخص سوم ارجاع دهد .

سفته چیست؟

به موجب این سند شخص صادر کننده متعهد می شود در تاریخ معینی مبلغ معینی را به شخص دارنده ی سفته بپردازد .

چک چیست؟

سندی است که به واسطه آن صادر کننده ، اعتبار یا مبلغی را که از شخص دیگری نزد خود دارد ، به او باز می گرداند.

برای طرح دعوا ی کیفری به واسطه ی چک مهلت چقدر است ؟

برای برگشت زدن چک 6 ماه از تاریخ صدور چک مهلت است . همچین برای طرح دعوا 6 ماه از تاریخ برگشت زدن چک زمان داده می شود و بعد از به سر رسیدن این مهلت دیگر امکان طرح دعوای کیفری وجود ندارد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *