شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا

شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا (+مراحل شکایت و مجازات آزار همسایه)

از قدم الایام در خصوص داشتن یک همسایه خوب و بدون مزاحمت بار ها و بار ها گفته شده است اما همه ما همیشه در همسایگی چنین افرادی نیستیم و گاهی مشکلات بسیار زیادی با همسایه خود داریم که بدون شک یکی از مهم ترین آن همسایه پر سر و صدا می باشد. شاید تصور کنید راه حل در خصوص چنین همسایه ای سازش یا تغییر محل زندگی است اما ما اینجاییم تا در خصوص شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهیم و این مشکل شما را به سادگی حل کنیم. 

با ما همراه باشید و در خصوص شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا به کسب اطلاعات لازم خود بپردازید. همچنین در صورت نیاز به کسب اطلاعات دقیق تر با ما تماس بگیرید و به مشاوره حقوقی بپردازید.

آیا شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا ممکن است ؟

بدون شک بله ! این اصول قانونی اساسی است که به هیچ عنوان به ما این اجازه را نمی دهد که به سادگی برای استفاده از حق منافع خویش ، استفاده دیگران ار منافع و حق خویش را مختل کنیم و این در قانون اساسی در اصل 40 آن به این شکل آمده است :

هیچ‌کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.

همچنین در نظر داشته باشید که قاعده لا ضرر یکی از مهم ترین قاعده های پذیرفته شده در نظام حقوقی ماست که تصریح می دارد به هیچ عنوان نمی توانیم برای استفاده از منافع و حق خود به ضرر رساندن به دیگران بپردازیم و این همان مبنا اصلی شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا می باشد که ما در ادامه بیشتر آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

چهار دیواری اختیاری ! آیا حقیقت است ؟

اگر خود شخصا از همسایه خود بخواهید که از سر و صدای خود کم کند یکی از متداول ترین جملاتی که با آن رو به رو می شوید این است : چهار دیواری اختیاری ! که این جمله ابتدا با توجه به ماده 30 قانون مدنی درست به نظر می آید :

هر مالکی نسبت به مایملک خود، حق همه گونه تصرف و انتفاع دارد، مگر در مواردی که قانون استثنا کرده باشد.

مگر در مواردی قانون مشخص کرده است همان جاییست که شما می توانید به سادگی به شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا بپردازدید چرا که در ادامه این ماده در قانون 132 قانون مدنی چنین آمده است :

کسی نمی‌تواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود مگر تصرفی که به قدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد.

شکی نیست که ایجاد و سر و صدا برای رفع حاجت و نیاز نیست و یک امر ضروری نیست اما وقتی در خصوص سر و صدای متعارف حرف میزنیم منظور چیست ؟ در ادامه سعی می کنیم این مورد را برای شما مو شکافی کنیم.

شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا

منظور از سر و صدای متعارف چیست ؟

سر و صدای متعارف یعنی سر و صدایی که عمدتا در عرف جامعه ما توسط یک انسان  متعارف و عادی قابل تحمل می باشد. همچنین منشا تولید کننده این صدا نیز باید با انتظارات عرف هماهنگی داشته باشد برای مثال اگر شما در کنار یک استودیو موسیقی آپارتمان دارید شنیدن صدا تا حدود عرفی از آن طبیعی است یا نمی توانید برای گریه بچه به شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا بپردازید.

در نقطه مقابل اگر عرف و اکثریت جامعه سر و صدا را نتوانند تحمل کنند یعنی این صدا از حد عرف خارج است برای مثال صدای دعوای هر روزه یک زوج یا صدای آهنگ بیش از اندازه بلند که تمام این موارد قابل شکایت می باشد. اگر مطمئن نیستید که صدا خارج از عرف است یا خیر می توانید به شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا بپردازید می توانید شکایت خود را انجام بدهید و تشخیص آن را به دادگاه مربوطه بسپارید.

بر چه اساسی می توانیم به شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا بپردازیم ؟

همانطور که گفتیم اولین امری که به شما این اجازه را می دهد بدون شک قانون می باشد اما پیش از قانون یکی از مواردی که به شما امکان شکایت از همسایه  بابت سر و صدا را می دهد آیین نامه و قوانین عرفی ساختمان است و همچنین توافقی که در قرارداد اجاره و … وجود دارد. پس اگر

  1. ساکنین واحد شما در قرارداد اجاره بندی در خصوص عدم ایجاد سر و صدا و مزاحمت دارند
  2. یا برج و ساختمان شما آیین نامه و قوانین مخصوص به خود را دارد که در ان در خصوص سر و صدا قوانینی وضع شده است

شما می توانید در زمان شکایت از همسایه هم از این موارد استفاده کنید و هم بدون شک باید از قوانین موجود استفاده کنید که دادخواست شما قوی تر و محکم تر باشد

6 راه برای شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا

ما به شما پیشنهاد می کنیم که موارد زیر را بر اساس ترتیب پیش ببرید تا مطمئن باشید که به بهترین شکل ممکن می توانید موضوع پیش آمده را حل و فصل کنید.

  1. شکایت از همسایه و گفت و گو با او : فراموش نکنید که همسایه شما تا سال ها ممکن است در کنار شما زندگی کند پس روش بی زحمت و بدون شک آسان تر این است که ابتدا با او صحبت کنید و تذکر های لازم را بدهید.
  2. شکایت از طریق صحبت با صاحب خانه : اگر همسایه شما مستاجر است بدون شک صحبت صاحب خانه می تواند تاثیر گذار باشد پس شکایت همسایه را به صاحب خانه اصلی ببرید.
  3. شکایت از همسایه بابت سر و صدا از طریق هیئت مدیره ساختمان : هیئت مدیره برخی ضمانت اجرا ها دارد که بدون شک می تواند در کاهش سر و صدای همسایه تاثیر داشته باشد. اگر کمک گرفتن از هیئت مدیره فایده ای نداشت حتما از اعضا ساختمان استشهادیه جمع کنید تا در دادگاه موثر واقع شود.
  4. شکایت از همسایه بابت سر و صدا از طریق اظهارنامه قانونی : به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید و شرح دقیق مزاحمت ها را برای او بفرستید و بگویید که در صورت عدم رعایت عرف از طریق مراجع پیگیری می کنید.
  5. تماس با پلیس : زمانی که سر و صدا بالا گرفت با پلیس تماس بگیرید و حتما از گزارش پلیس در مرحله بعدی استفاده کنید.
  6. شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا از طریق دادگاه : در آخر این حق شماست که اگر هیچ کدام از مراحل فوق موثر واقع نشد از طریق دادگاه اقدامات لازم را انجام داده و به شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا بپردازید.

شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا

مرجع ذی صلاح برای شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا

در آخر باید بدانیم که برای شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا به کدام دادگاه مراجعه کنیم ؟ شورای حل اختلاف به عنوان مرجع ذی صلاح که در جایگاه حل و فصل اختلافات می نشیند گزینه پیش روی شماست تا درخواست و شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا را در آن مطرح کنید و از طریق حکم آن مشکل به وجود آمده را به سادگی حل نمایید.

اگر از همسایه مزاحم بابت سر و صدا شکایت کنیم چه می شود ؟ مجازات آزار همسایه چیست ؟

شاید از شنیدن این جمله تعجب کنید اما اگر شورا حل اختلاف نتوانست به حل و فصل مشکل مزاحمت همسایه بپردازد در این صورت مجازات مزاحمت همسایه را باید در مجازات های قانون دنبال کرد :

“هرکس با هیاهو و جنجال یا حرکات غیر متعارف یا تعرض به افراد موجب اخلال نظم و آسایش و آرامش عمومی گردد یا مردم را از کسب و کار باز دارد به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

پس اگر حکم شورا حل اختلاف توسط همسایه انجام نشد پرونده به عنوان جرم ایجاد مزاحمت برای عموم به دادسرا فرستاده شده و مجازات های فوق را به دنبال دارد.

4.3/5 - (14 امتیاز)

آیا همسایه آزاری مجازات دارد ؟

بله همسایه آزاری می تواند یکی از مصادیق جرم های قانون مجازات اسلامی باشد.

برای شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا کجا برویم ؟

ابتدا باید به شورای حل اختلاف مراجعه کنید.

شکایت از همسایه مزاحم بابت سر و صدا چقدر طول می کشد ؟

برای گرفتن حکم از شورا حل اختلاف نیاز به طی کردن زمان زیادی نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *