دفاع در دعوی خلع ید

دفاع در دعوی خلع ید

دعاوی ملکی را می توان یکی از مهم ترین و حساس ترین دعاوی هر دادگاهی معرفی کرد که از ارزش های مالی زیادی برخوردار می باشد و در صورت شکست خسارات مالی زیادی برای هر کسی به وجود می آورد. یک ی از مهم ترین پرونده های ملکی بدون شک مربوط به پرونده خلع ید می باشد. دفاع در دعوی خلع ید از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و از اصول مربوط به خود برخوردار می باشد که باید به آن توجه شود. به همین علت است که ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل در مورد دفاع در دعوی خلع ید توضیحات لازم را ارائه کنیم.

پس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دعوا ، این مطلب را از دست ندهید.

فراموش نکنید که دفاع در این دعوا به درستی صورت بگیرد در این صورت با رد دعوی خلع ید رو به رو می شویم که در این خصوص نیز توضیحات مورد نیاز شما را ارائه می کنیم.

منظور از دفاع در دعوی خلع ید چیست ؟

پیش از آنکه به ذکر نکات مهم در مورد این دعوا بپردازیم ابتدا باید بدانیم منظور از دعوای خلع ید چیست و این دعوی چگونه در دادگاه های ما طرح می شود. این دعوا ناشی از تصرف غیر قانونی و به اصطلاح عدوانی در یک ملک می باشد که در آن مالک در خواست خروج متصرف از ملک را در دادگاه طرح می کند. برای اینکه این درخواست در دادگاه به نتیجه برسد باید ثابت شود که شما مالک حقیقی این ملک هستید. اما چگونه در دفاع در دعوی خلع ید می توان این مالکیت را به اثبات رساند ؟

از طریق سند رسمی ! سند رسمی در ذیل این دعوا حتما باید مطرح گردد در غیر این صورت نمی توان این دعوا را تحت عنوان دعوای خلع ید در دادگاه طرح نمود. در ادامه در مورد سیار دعوا های مشابه این دعوا و تفاوت آن با دادخواست خلع ید توضیحات لازم را ارائه خواهیم داد. اما در هر حال در نظر داشته باشید که دادخواست خلع ید باید با سند رسمی همراه باشد در غیر این صورت دعوا در مرحله ابتدایی خود رد می گردد.

دفاع از دعوی خلع ید

ممکن است این سوال به وجود بیاید که یک مالک چرا باید برای استفاده از ملک خود و تخلیه آن در دادگاه طرح دعوا کند و بخواهد این مالکیت را به اثبات برساند. در حقیقت مالکیت یکی از مهم ترین و بدیهی ترین حقوق افراد است و انتفاع از ملک نیز به دنبال این حق ایجاد می شود و در آن شکی نیست. چه چیزی باعث می شود که نیاز به دفاع در دعوی خلع ید باشد ؟ این حکم از یک قاعده حقوقی نشئت می گیرد که در این قسمت به آن می پردازیم.

قاعده ید چیست ؟

هم دعوا تخلیه ید ، هم دعوای خلع ید و هم دعوای تصرف عدوانی ناشی از وجود این قاعده و رسمیت داشتن آن در نظام حقوقی ما می باشد. اگر بخواهیم این قاعده را به طور ساده تعریف کنیم به این صورت می باشد :

سکونت ، تصرف و استیلاء یک فرد بر مال نشان دهنده مالکیت آن فرد در آن مال است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. 

در حقیقت این قاعده مبنی بر آن است که اگر کسی در یک ملک حضور داشته باشد و به نوعی متصرف آن محسوب شود اصل بر آن گذاشته می شود که این فرد حق استفاده از این ملک را دارد و به حق بر این مال تصرف و استیلاء دارد. حال شما که مالک اصلی این ملک هستید باید به نوعی از طریق دفاع در دعوی خلع ید یا تخلیه ید یا تصرف عدوانی مالکیت خود را ثابت کنید و متصرف فعلی را از ملک خود بیرون کنید.

متاسفانه در مرحله اول به نظر می رسد که طرح این دعوا و به دست اوردن حکم مطلوب کار دشواری نمی باشد و به سادگی قابل انجام است. اما متاسفانه پرونده های موجود در دادگاه های ما کاملا خلاف این موضوع را به اثبات می رسانند. به همین علت به شما پیشنهاد می کنیم برای به نتیجه رسیدن این پرونده حتما از یک وکیل ملکی یا وکیل خلع ید کمک بگیرید تا بتوانید در سریع ترین زمان ممکن به حکم مطلوب خود دست پیدا کنید.

دفاع در دعوی خلع ید

چرا دفاع از دعوای خلع ید دشوار می باشد ؟

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که چرا دفاع در دعوی خلع ید دشوار می باشد آن هم در حالتی که سند رسمی در ذیل دعوا به دادگاه ارائه شده است ؟ متاسفانه این موضوع ناشی از قوانینی می باشد که پس از انقلاب در کشور ما به تصویب رسید و نظام حقوق ثبت ما و البته ویژگی های سند رسمی را به طور کلی برهم ریخت

متاسفانه پس از انقلاب قوانینی به ثبت رسید که ارزش و اعتبار اسناد رسمی را به طور کامل در هم ریخت. در نتیجه این قوانین حتی اگر شما به موجب یک سند رسمی شما مالک یک ملک باشید باز هم در صورت نیاز باید مالکیت خود را در این ملک به اثبات برسانید و بتوانید حکم مورد نظر خود را دریافت نمایید. 

البته در نظر داشته باشید که اثبات مالکیت چندان که به نظر می رسد آسان نیست و دشواری های مربوط به خود را دارد. به همین علت سعی کنید در این پرونده های علی الخصوص پرونده های ملکی از طریق یک وکیل خوب در این زمینه اقدام کنید تا راحت تر بتوانید ضمن دفاع در دعوی خلع ید حکم مورد نظر را دریافت کرده و حق انتفاع و مالکیت ملک خود را به دست بیاورید.

دسترسی به وکیل خوب ملکی از طریق موسسه حقوقی عدل و حق برای شما میسر شده است کافیست با ما تماس بگیرید و به کسب اطلاعات لازم بپردازید.

دفاع خواهان در دعوی خلع ید با تخلیه ید چه تفاوتی دارد ؟

مهم ترین تفاوت این دعوی با دعوای تخلیه ید در سند اثبات مالکیت می باشد. دعوای خلع ید همانطور که فوقا نیز گفتیم لزوما باید به وسیله سند رسمی صورت بگیرد. در غیر این صورت اگر سند عادی در دسترس داشته باشید لزوما یا باید اقدام به طرح دعوا تخلیه ید نمایید و یا باید دادخواست رفع تصرف عدوانی مطرح نمایید.

تصرف عدوانی از نظر شرایط پرونده بیشتر به دفاع در دعوی خلع ید شبیه می باشد. چرا که در هر دو مالک اذن یا اجازه به حضور متصرف در ملک نداده است. با این تفاوت که در دعوای تصرف سند در دست شما سند عادی می باشد و در دعوی خلع ید سند رسمی در دست دارید. 

این در حالی است که در دعوای تخلیه ید هم سند عادی در دست دارید و مالکیت باید از این طریق به نتیجه برسد. هم در این دعوا مالک در ابتدا اذن و اجازه حضور متصرف در ملک را داده است اما پس از آن متصرف حاضر به تخلیه ملک نشده است (دریافت حکم تخلیه مستاجر می تواند در ذیل این دعوا قرار بگیرد.)

تفاوت  خلع ید در رفع تصرف عدوانی چیست ؟

باید در نظر بگیرید که دعوای تصرف عدوانی و خلع ید متفاوت می باشد هرچند که ماهیتا شبیه به هم باشد. در دعوی خلع ید خواهان یا کسی که شکایت کرده است باید لزوما سند رسمی داشته باشد و این درحالی است که در دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی نیاز به سند رسمی نیست و همین فرد سابقه تصرف غیر مجاز در ملک غیر را داشته باشد باب طرح شدن این دعوا را باز می کند.

در حقیقت دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی چیست زمانی مطرح می شود که به فرد اجازه تصرف ملک داده نشده باشد ، به صورت عدوانی و غیر مجاز تصرف شده باشد و سند رسمی نیز نباشد و در حالی که در در دعوی خلع ید سند رسمی وجود دارد.

دفاع خوانده در دعوی خلع ید چیست ؟

در خصوص دعوای خلع ید چند نوع دفاع می تواند از جانب خوانده مطرح شود :

  1. دعوی با سند رسمی صورت نگرفته است !
  2. تصرف مجاز بوده است و مالک اجازه داده است !
  3. تصرف قانونی بوده است و قانون این اجازه را داده است !
  4. ملک به شیوه ای قانونی به دست من رسیده است و هم اکنون من مالک آن می باشد !

این دفاع موجب رد دعوی خلع ید می شود که بهتر است با یک وکیل ملکی نیز در این خصوص صحبت کنید !

دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی چیست ؟

مهم ترین دفاعی که در این زمینه مطرح می شود نیز مانند مطالب فوق می باشد اما در نظر داشته باشید که در دفاع خوانده در رفع تصرف عدوانی نباید بحث عدم وجود سند مالکیت رسمی مطرح شود چرا که موضوعیت ندارد !

دفاع از دعوای خلع ید

رد دعوی خلع ید چیست ؟

همانطور که می دانید اگر دادخواست خلع ید را به درستی مطرح نکنید به موجب ماده 84 قانون آیین دادرسی مدنی خوانده می تواند ایراد کند و دادگاه هم می تواند قرار رد دعوی خلع ید را مطرح کند. مواردی که موجب رد این دعوا می شود به این شرح می باشد :

  1. خواهان به جهتی ازجهات قانونی از قبیل صغر، عدم رشد، جنون یا ممنوعیت از تصرف دراموال در نتیجه حکم ورشکستگی، اهلیت قانونی برای اقامه دعوا نداشته باشد.
  2. ادعا متوجه شخص خوانده نباشد.
  3. دعوا جزمی نبوده بلکه ظنی یا احتمالی باشد.
  4. خواهان در دعوای مطروحه ذی‌نفع نباشد.

پس شما به عنوان فردی که قصد طرح دعوا دارید باید اهلیت داشته باشید. مزید بر آن باید از فرد درستی شکایت کنید یعنی در دعوای خلع ید کسی که ملک شما را تصرف کرده است باید علیه او دعوا شکل بگیرد. فراموش نکنید که سند رسمی داشته باشید و مطمئن باشید که ملک شما در تصرف فرد مقابل باشد. همچنین شما به عنوان خواهان باید ذی نفع باشید در غیر این صورت دادگاه قرار رد دعوا خلع ید را صادر می کند.

منظور از دفاع در دعوی خلع ید مشاعی چیست ؟

دفاع در دعوی خلع ید مشاعی به این معنیست که شما دعوا را بر روی ملکی مطرح می کنید که مشاع می باشد و می توان به دو صورت آن را فرض کرد :

  • ملک مشاعی می باشد و فرد ثالثی متصرف آن می باشد که در این صورت شما و مالکان دیگر به عنوان اصیل باید وارد دفاع در دعوی خلع ید مشاعی شوید.
  • یکی از رایج ترین حالاتی که در دفاع در دعوی خلع ید مشاعی مطرح می شود این است که کل ملک مشاعی توسط یکی از شرکا تصرف می شود که در این صورت این دعوا جای طرح دارد.

چرا به یک وکیل خوب برای دفاع در دعوی خلع ید نیاز می باشد ؟

همانطور که فوقا گفتیم با بی ارزش شدن اسناد رسمی امکان اثبات مالکیت حتی با این سند چندان که به نظر می رسد اسان نمی باشد. علاوه بر آن بدیهی است که فردی که در یک ملکی تصرف دارد نیز مدارکی برای ارائه به دادگاه دارد پس پرونده ی شما می تواند دچار گره ها و پیچیدگی های زیادی باشد. با توجه به این موضوع کاملا قابل درک است که یک فرد عادی ، غیر متخصص و بی تجربه نمی تواند چنین پرونده ی حساسی را به دست بگیرد. به همین علت شما به یک وکیل حرفه ای برای دفاع در دعوی خلع ید نیاز خواهید داشت.

خوب است بدانید پرونده های ملکی همه از دو ویژگی مشترک برخوردار هستند : 1- از ارزش بالایی برخوردارند. 2- دادرسی آن ها مدت زیادی به طول می انجامد. 

وکیل خلع ید به شما کمک خواهد کرد که در سریع ترین زمان ممکن اقدام به دریافت حکم مورد نظر خود نمایید و حتی هزینه های دادرسی و وکیل و خسارات ناشی از تصرف ملک را نیز از طرف مقابل دریافت کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

4.6/5 - (109 امتیاز)

برای طرح دعوای خلع ید به چه مدارکی نیاز است ؟

برای اینکه دادخواست شما ذیل دعوای خلع ید مطرح شود لزوما باید با استفاده از اسناد رسمی در دادگاه طرح شود.

به نتیجه رسیدن پرونده های خلع ید چه مدتی به طول می انجامد ؟

به نتیجه رسیدن این پرونده ها به طور کلی زمان زیادی می برد مگر آنکه از طریق یک وکیل حرفه ای و متخصص ملکی اقدام به پیگیری پرونده نمایید.

چرا دفاع در دعوی خلع ید از دشواری های مربوط به خود برخوردار است ؟

به موجب مصوبات پس از انقلاب ارزش اسناد رسمی کاهش پیدا کرد و موجب شد تا این دعاوی از مشکلات مربوط به خود برخوردار باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *