تعویض شناسنامه بعد از طلاق

حذف نام همسر

ثبت نام همسر در شناسنامه پس از انعقاد عقد از اصلی ترین مراحل ثبت نکاح است. به موجب ثبت نام همسر در شناسنامه ، نتایج و اثرات قانونی نکاح به راحتی مورد پیگیری قرار میگیرد. در حقیقت این عمل جنبه ی قانونی امر نکاح را افزایش می دهد و از موارد ضروری است. گاهی پیش می آید که پس از جدایی زوجین ، درخواست حذف نام همسر خود را از شناسنامه مطرح می کنند. این کار از نظر قانونی مورد پیش بینی قرار گرفته است و طرفین میتوانند با طی کردن مراحل قانونی آن اقدام به حذف نام همسر از شناسنامه کنند. البته برای این کار باید شرایطی داشته باشند که در این مقاله به توضیح آن می پردازیم. برای کسب اطلاعات لازم در مورد تعویض شناسنامه بعد ار طلاق این مقاله  از دست ندهید.

به موجب ماده 20 قانون حمایت از خانواده : ثبت نكاح دائم، فسخ و انفساخ آن، طلاق، رجوع و اعلام بطلان نكاح يا طلاق الزامي است .

همچنین در ماده ی 21 این قانون ذکر شده است در نکاح موقت نیز در صورت احراز شدن شرایط ذیل ثبت نکاح الزامی می شود :

  1. باردارشدن زوجه
  2. توافق طرفين
  3. شرط ضمن عقد

حال اگر پس از ثبت نکاح به هر علتی طرفین بخواهند تا نام همسر پیشین خود را از شناسنامه خویش حذف کنند ، از طرق قانونی میتوانند اقدام به تعویض شناسنامه بعد از طلاق کنند که در این مقاله به تفصیل بدان می پردازیم.

تعویض شناسنامه بعد از طلاق

رایج ترین پرونده های مربوط به حذف نام همسر مربوط به بعد از طلاق می باشد. مشخصا این نوع درخواست مربوط به نکاح دائم است زیرا در عقد یا نکاح موقت اسم هیچ کدام از طرفین در شناسنامه دیگری ثبت نمی شود پس در نتیجه حذف نام همسر در عقد موقت بی معنی خواهد بود( مگر در شرایطی که فوقا ذکر شد ). طبیعی است که پس از جدایی طرفین بخواهند تمامی اثرات همسر سابق خود را از زندگی خویش پاک کنند و به همین منظور اقدام به تعویض شناسنامه بعد از طلاق می کنند . این امر صرفا در موارد زیر امکان پذیر است:

عدم نزدیکی زن و شوهر: یکی از مواردی که حذف نام همسر و تعویض شناسنامه بعد از طلاق به راحتی صورت می گیرد در زمانی است که طرفین پس از ثبت نکاح ، رابطه ای برقرار نکرده باشند. اگر زوجه باکره باشد و از همسر خویش طلاق بگیرد، درخواست حذف نام همسر سابق و تعویض شناسنامه بعد از طلاق مورد موافقت قرار می گیرد و شناسنامه المثنی وی بدون نام همسر سابق  صادر می شود.

درخواست تعویض شناسنامه بعد از طلاق در صورت باکره بودن زوجه از جانب دو طرف قابل پیگیری است و مرد نیز می تواند از طریق مرجع ذی صلاح اقدام به حذف نام  زوجه از شناسنامه خویش بکند.

مدارک

یکی از مهم ترین مدارک در این روش درخواست ، گواهی پزشکی قانونی است. زوجه باید به پزشک معتمد دادگاه و یا پزشکی قانونی مراجعه کند و با در دست داشتن گواهی مبنی بر دوشیزه بودن خود اقدام به تعویض شناسنامه بعد از طلاق کند. در ذیل این گواهی، طلاق نامه نیز باید به مرجع ذی صلاح ارائه شود ، که در نتیجه ی این دو مدرک ثبت احوال اقدام به صدور شناسنامه جدید بدون نام همسر سابق می کند.

همچنین مرد نیز برای تعویض شناسنامه بعد از طلاق باید با توسل به گواهی دوشیزه بودن زن که از جانب پزشکی قانونی صادر می شود اقدام کند و از نظر ارائه ی این مدرک تفاوتی میان طرفین وجود ندارد.

نکته : این شیوه از حذف نام همسر فقط محدود به یک مرتبه می باشد. یعنی اگر یکبار طرفین با ارائه ی گواهی دوشیزگی نام همسر اسبق خود را حذف کند برای بار دوم و در شرایط مشابه امکان حذف نام همسر خود را نخواهند داشت و درخواست آن ها مبنی بر تعویض شناسنامه بعد از طلاق از سوی ثبت احوال رد خواهد داشت. وکیل ارزان برای طلاق

تعویض شناسنامه بعد از طلاق

حذف نام همسر از شناسنامه بعد از قرابت

اگر میان طرفین ازدواج نزدیکی رخ داده باشد ، بعد از طلاق امکان حذف نام همسر سابق وجود ندارد. زیرا در صورتی که مرد قصد تجدید فراش داشته باشد یا زن قصد ازدواج مجدد داشته باشد ، حذف نام همسر سابق می تواند موجبات پنهان کاری از همسر فعلی را فراهم کند. به همین منظور در شرایط عادی بعد از نزدیکی امکان تعویض شناسنامه بعد از طلاق و حذف نام همسر سابق وجود ندارد.

نکته : این قانون شرایط کلی را بیان میکند که در اکثر مواقع این امکان وجود ندارد. اما در شرایط ویژه میتوان این درخواست را مطرح نمود و دادگاه با توجه به شرایط موجود ، ممکن است  حکم تعویض شناسنامه بعد از طلاق و حذف نام همسر را حتی با وجود عدم دوشیزگی زن صادر کند. در این شرایط بهتر است با استفاده از وکیل اقدام کنید . از طریق سایت عدل و حق می توانید به بهترین وکیل تعویض شناسنامه بعد از طلاق اقدام کنید.

 حذف طلاق از شناسنامه بعد از ازدواج مجدد

فوقا ذکر شد که اگر بعد از ازدواج ،زن دوشیزگی خویش را از دست بدهد امکان حذف نام همسر نه برای مرد و نه برای زن وجود ندارد. اما شایان ذکر است در صورتی که هر یک از طرفین ازدواج مجدد کنند ، میتوانند درخواست تعویض شناسنامه بعد از طلاق را مطرح کرده و نام  همسر پیشین خود را حذف کنند. برای درخواست این مورد ، ارائه ی سند ازدواج جدید الزامی است و با استناد به آن نام همسر پیشین حذف می گردد.

این امر به این علت صورت میگیرد که در زمان ازدواج مجدد نام همسر پیشین وجود دارد و هیچ گونه پنهان کاری صورت نمی گیرد.

این امر فقط مربوط به یک بار ازدواج مجدد نیست و اگر شخص مجددا از همسر دوم خود نیز طلاق بگیرد و با شخص ثالثی ازدواج کند می تواند درخواست تعویض شناسنامه بعد از طلاق را مطرح کند و شناسنامه ی جدید را بدون نام همسر اسبق خویش دریافت کند.

شایان ذکر است در این روش ارائه ی طلاق نامه به منظور اثبات جدایی از همسر پیش، علاوه بر ارائه ی سند ازدواج جدید نیز اجباری است.

حذف نام همسر بعد از فوت

ممکن است پس از ازدواج یکی از طرفین فوت شود و طرف دیگر بنا بر دلایلی قضد حذف نام همسر خود را داشته باشد که در این صورت کافی است با در دست داشتن مدارک لازم به ثبت احوال که در صلاحیت برای رسیدگی به این درخواست قرار دارد ، مراجعه کرده و اقدام به حذف نام همسر خود کند. مدارک لازم برای این درخواست سند ازدواج و گواهی فوت فرد متوفقی می باشد.

 

برای درخواست تعویض شناسنامه بعد از طلاق یا فوت همسر ، علم به این اطلاعات لازم است:

  • طلاق توافقی یا غیر تواققی در درخواست مذکور تاثیری ندارد و صرف ارائه ی طلاق نامه برای صدور حکم تعویض شناسنامه بعد از طلاق و حذف نام همسر کافی خواهد بود.
  • در هنگام ازدواج ، طرفین میتوانند اقدام به گرفتن گواهی تجرد کنند. به موجب این گواهی طرفین از وضعیت تاهل همسر آینده ی خود در گذشته مطلع می شوند.
  • ممکن است شخصی با توجه به شرایط خود موفق به حذف نام همسر خویش بدون ازدواج مجدد و عدم ارائه گواهی دوشیزگی بشود. در صورتی که پس از مدتی ازدواج مجدد انجام دهد و پیش از انعقاد عقد از وضعیت تاهل در گذشته اطلاعی به همسر آینده خود ندهد ، پس از عقد نکاح اگر شخص به این نکته پی ببرد می تواند با توسل به وکیل طلاق خود اقدام به انحلال عقد نکاح خویش بکند. پنهان کردن ازدواج پیشین می تواند برای دادگاه خانواده دلیل منطقی باشد تا اقدام به صدور حکم انحلال نکاح بکند.
  • گاها پیش میاید که پس از ازدواج زن درخواست میکند تا نام خانوادگی وی به نام خانوادگی همسر خویش تغییر کند. این درخواست از نظر قانونی قابل قبول می باشد و وی میتواند در این مورد نام خانوادگی خویش را تغییر دهد. حال اگر زوجه مذکور از همسر خویش طلاق بگیرد می تواند مجددا درخواست بازگشت نام خانوادگی فعلی خویش را به نام اصلی خود مطرح کند و در نهایت با موافقت مرد ، تعویض شناسنامه بعد از طلاق را انجام دهد.
  • درخواست فوق از جانب مرد مورد پذیرش قرار نمیگیرد و نام خانوادگی مرد نمیتواند به نام خانوادگی همسر خویش تغییر پیدا کند.
  • اگر زوجه قصد بازگرداندن نام خانوادگی خویش را نداشته باشد یا به هر علتی موفق به انجام آن نشود ، مانعی برای حذف نام همسر اسبق خود از شناسنامه وجود ندارد و وی میتواند درخواست مذکور را مطرح کرده و اقدام به تعویض شناسنامه بعد از طلاق بکند.
  • ثبت احوال در صلاحیت حذف نام همسر سابق و تعویض شناسنامه بعد از طلاق قرار دارد.

ممکن است به نظر برسد که حذف نام همسر از شناسنامه چندان سخت نمی باشد و برای انجام آن نیازی به وکیل نیست. اما لازم به ذکر است انجام مشاوره حقوقی و اتخاذ وکیل پیش از هر اقدام قانونی میتواند بسیار سودمند باشد. شما از طریق مشاوره حقوقی می توانید از وضعیت خویش از منظر قانونی مطلع شوید با توجه به آن سریع ترین راه را برای اقدام انتخاب کنید. همچنین  اگر در روند گرفتن نتیجه مطلوب خویش ، اختلالی وارد شود این مشکل به کمک بهترین وکیل به درستی حل می شود. شما می توانید از طریق سایت عدل و حق به انجام مشاوره حقوقی و گرفتن وکیل مد نظر خود اقدام کنید.

4.5/5 - (324 امتیاز)

حذف نام همسر سابق در صورت دوشیزگی زن به چه صورت خواهد بود ؟

در صورتی که میان زن و مرد رابطه بر قرار نشده باشد طرفین قادر خواهد بودند نام همسر پیشین خود را از شناسنامه حذف کنند.

حذف نام همسر در صورت عدم دوشیزگی زن به چه صورت خواهد؟

در این صورت امکان حذف نام وجود ندارد مگر آنکه طرفین مجددا ازدواج کنند و پس از ثبت ازدواج جدید اقدام به حذف نام همسر پیشین خود کنند.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه و حذف نام همسر بعد از طلاق چیست ؟

مدارک هویتی ، طلاق نامه و گواهی دوشیزگی صادره از پزشکی قانونی یا سند ازدواج جدید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *