وجه التزام

موضوع وجه التزام زمان هایی مطرح می شود که طرفین در عقد معامله و یا مبایعه نامه خود به تعهدات خود عمل نکنند. در واقع باید بدانید این تعهدات بیشتر حول محور وظایف دو طرف می باشد که در صورت انجام ندادن باید از قانون التزام و یا همان جریمه نقدی استفاده شود.  شرط جزا و شرط کیفری از دیگر نام های التزام می باشد که شما باید به خوبی با آنها آشنایی داشته باشید. بهای پس کشیدن از قول و قراری که در معامله و مبایعه نامه خود داشته اید مقدار مشخص شده ای پول می باشد که مبلغ آن بر اساس معامله شما بررسی می گردد.

 بعد از اینکه دو نفر بین هم قراردادی را منعقد می سازند حقوق و تعهداتی را در قبل یکدیگر دارند. ای حقوق و تعهدات الزامی می باشد که هر دو طرف باید نسبت به انجام دادن آن آگاهی داشته باشند. در صورتی که یک یاز دو طرف آنها را انجام ندهد، طرف دیگر می تواند با کمک از وکیل درخواست وجه التزام داشته باشد تا خسارت را دریافت کند. در این مورد قوانین و نکات بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه به خوبی توضیحاتی را ارائه می دهیم تا اطلاعات شما افزایش پیدا کند.

آشنایی با واژه وجه التزام :

شما باید بدانید که برای مطالبه کردن خسارت از سوی شخصی که تعهد دارد امری دشوار می باشد. اگر شما با فردی قرارداد بسته اید و با او معامله کرده اید باید به خوبی تعهداتی که در آن قرارداد وجود دارد را قبل کنید و اجرا سازید. برخی از افراد هستند که امکان دارد به آن تعهدات احساس پابندی نداشته باشند و به فرد دیگر قرارداد خسارت وارد سازند.

شرایط دریافت وجه التزام

در این صورت آن فردی که خسارت دیده است می تواند از قانون وجه التزام استفاده نماید. این قانون به او حق می دهد که میزان خسارت وارد شده را که بر اساس عدم تعهد طرف دیگر است دریافت نماید. شرایط متنوعی برای دریافت کردن آن خسارت وجود دارد و شما باید به خوبی با آن شرایط آشنایی داشته باشید. در ادامه این شرایط را عنوان می کنیم تا اطلاعات بیشتری در مورد آن داشته باشید.

شرایط دریافت وجه التزام :

مسائلی که قانونی هستند و شما برای روند کارهای خود می خواهید از آنها استفاده کنید، شرایط مختلفی دارند. در واقع شما باید بدانید که در هر صورت نمی توانید از قانون وجه التزام استفاده کنید و خسارت دریافت نمایید. تنها در برخی از موارد مجاز به چنین اقدامی هستید که باید در مورد آن موارد اطلاعات بیشتری داشته باشید. همانطور که بیان نمودیم دو طرف در یک معامله و یا مبایعه نامه تعهداتی دارند که در صورت انجام ندادن آن تعهدات باید خسارت پرداخت کنند. ارائه دادن خسارت و وجه نقد التزام بسته به شرایط متنوعی است که این شرایط عبارت می باشند از :

  1. ثابت کردن وجود قرارداد :

 یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی که  در مورد وجه التزام وجود دارد و شما هم باید به آن دقت داشته باشید این است که ثابت کنید قراردادی وجود داشته است. این شرط یکی از مهمترین شرایطی می باشد که شما برای دریافت خسارت باید به آن دقت داشته باشید. در واقع شما به هر صورت نمی توانید  خسارت تان را دریافت کنید، بلکه باید وجود قرارداد، معامله و مبایعه نامه را ثابت کنید.

  1. ثابت کردن نقض تعهدات توسط یکی از طرفین :

بعد از اینکه ثابت کردید قراردادی وجود دارد باید ثابت کنید که یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکرده است. در واقع باید بدانید این مورد هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است که شما نقض تعهدات یکی از طرفین قرارداد را بتوانید ثابت کنید.

  1. ثابت کردن وارد شدن خسارت :

 از دیگر شرایط وجه التزام این است که ثابت شود به طرف دیگر خسارت و ضرری وارد گشته است. در واقع باید بدانید شخص تنها در صورتی می تواند ادعای خسارت نماید که ثابت کند فرد به تعهدات درون قرارداد عمل نکرده است. در صورتی که ثابت نشود به دلیل نقص تعهدات به فرد خسارتی وارد گشته شده است، فرد زیان دیده نمی تواند خسارت را دریافت کند. تنها اگر در قرارداد دریافت کردن وجه مربوط به التزام در صورت عدم تعهد وارد شده باشد می تواند فرد زیان خود را دریافت کند. البته که در این مورد شما توانایی زیادی ندارید و بدون شک احتمال دارد نتوانید خسارت خود را دریافت کنید و زیان وارد شده را ثابت نمایید. در این صورت بهتر است از وکیل حرفه ای که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید.

  1. رابطه بین خسارت وارد شده و نقض تعهدات :

یکی از دیگر شرایط مهمی که برای دریافت وجه التزام وجود دارد این است که فرد زیان دیده ثابت کند ببین خسارت وارد شده و نقض تعهد یکی از دیگر طرفین، رابطه ای وجود دارد. یعنی فرد باید به درستی بتواند ثابت کند که به دلیل عدم تعهد به او خسارت وارد شده است. مدارکی که در این مورد وجود دارد را باید به درستی آماده کنید تا بتوانید خسارت وارد شده به خود را بر اساس عدم تعهد طرف قرارداد اعلام نمایید.

  1. زمان انجام تعهد قراردادی :

 از دیگر شرایط که باید به آن برای دریافت خسارت دقت داشته باشید این است که زمان انجام تعهدات قراردادی رسیده شده باشد. اینکه زمان آن تعهدات فرا رسیده باشد و فرد به درستی نتواند تعهدات خود را انجام دهد بدون شک اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید.

شرایط دریافت وجه التزام

  1. لازم بودن جبران خسارت :

همچنین شما باید بدانید به حکم قانون و یا عرف قرارداد، این مسئله که جبران خسارت لازم است را هم باید به درستی ثابت کنید که اهمیت بسیار زیادی دارد. اینکه قانونی الزامی بودن آن خسارت وارد شده را تشخیص دهد امر بسیار مهمی به شمار می رود و شما هم باید به خوبی آن را در نظر داشته باشید. اینکه جبران کردن خسارت را یکی از عرف های لازم بداند اهمیت بسیار زیادی دارد و باید به خوبی آن را در نظر داشته باشد.

آشنایی با انواع وجه التزام :

از آنجایی که بر اساس قانون دو نوع خسارت برای عدم انجام دادن تعهدات مبتنی بر قرارداد وجود دارد، باید بدانید که انواع وجه التزام هم در قانون بنیان گذاشته اند. یکی از این خسارت ها مبتنی بر این مورد است که فرد تعهدات خود را عملی نمی کند برای انجام دادن قرارداد، دیگری هم مبتنی بر این است که فرد برای انجام دادن تعهدات خود تاخیر دارد. بنابراین باید بدانید که وجه مربوط به التزام هم دو نوع است، یکی از آنها مربوط به عدم انجام دادن تعهد می باشد و دیگری مربوط به تاخیر در انجام دادن تعهد است. شما باید به خوبی در مورد هر دوی این موارد اطلاعات لازم را به دست آورید و بدانید که با کدام یک مواجه هستید.

شما باید بدانید وجه التزام عدم تعهد در صورتی می باشد که طرفین خسارتی را برای انجام ندادن تعهد از جانب فردی که متعهد است دریافت نمایند. مبلغ خسارت در ابتدای قرارداد وارد می شود و شما آگاهی زیادی می توانید در مورد آن داشته باشید. این مبلغ را در صورت انجام ندادن تعهد فرد می توانید دریافت کنید. همچنین باید بدانید نمونه وجه مربوط به التزام تاخیر این است که طرف مبلغی را به عنوان تاخیر در انجام دادن تعهدات قرارداد پرداخت نماید. این مبلغ را هم فردی که در انجام دادن تعهدات خود غفلت کرده است باید پرداخت نماید. روش دریافت آن باید به صورت قانونی باشد. در واقع شما برای دریافت کردن آن می توانید از وکیلانی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید.

نکاتی در مورد وجه التزام :

شما باید به خوبی بدانید هر یک از مواردی که قانونی هستند نکاتی دارند و شما باید به آنها دقت زیادی داشته باشید. در این صورت اطلاعات بیشتری در مورد آن می توانید به دست آورید. در مورد وجه التزام هم نکات بسیار زیادی وجود دارد و شما باید به خوبی با آن نکات آشنایی داشته باشید. برخی از این نکات که اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید عبارت می باشد از :

  1. شما می توانید از وکیلی که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرید. او به خوبی در این زمینه می تواند به شما راهنمایی های لازم را ارائه دهد. در این صورت با خیال راحت می توانید تمامی روند پرونده را به وکیل خود بسپارید در صورتی که می خواهید از وکیل حرفه ای کمک بگیرید باید به او وکالت دهید.
  2. مبلغی که شما می خواهید به عنوان خسارت دریافت کنید را باید به خوبی بررسی کنید. اینکه مبلغ دریافت شده را بر اساس میزان خسارت وارد شده خود دریافت کنید اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید تا بتوانید میزان خسارت را ارائه دهید.
  3. اینکه پرونده شما قانونی باشد اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید برای دریافت وجه التزام خود باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. شما باید به خوبی با وکیل خود در این مورد مشورت کنید. در این صورت می توانید به خوبی پرونده خودتان را بدون هیچ ایرادی بررسی کرده و خسارت خود را دریافت کنید.
  4. هر یک از قوانین و تبصره هایی که مربوط به پرونده شما می باشد را باید به خوبی مورد بررسی قرار دهید. دقت داشته باشید که آنها را به خوبی باید بشناسید که بتوانید پرونده تان را به بهترین نحو ممکن دنبال کرده و پیروی شوید. در این مورد آن دسته از وکیلانی که تخصص بیشتری دارند می توانند راهنمایی های لازم را ارائه دهند. بنابراین بهتر است از آن وکیلان برای سیر پرونده قانونی خود کمک بگیرید و پرونده را به آنها بسپارید.

انتخاب بهترین وکیل برای دریافت وجه التزام

انتخاب بهترین وکیل برای دریافت وجه التزام :

شما برای اینکه بهترین وکیل را برای دریافت وجه التزام خود انتخاب کنید باید به خوبی ویژگی های او را در نظر داشته باشید. اینکه وکیل ویژگی ها و مشخصات لازم را داشته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از این ویژگی ها که اهمیت زیادی دارد عبارت می باشد از :

  1. در ابتدا باید تخصص وکیل خود را به خوبی مورد بررسی قرار دهید. اینکه وکیل ویژگی ها و تخصص لازم را داشته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید. برخی از وکیلان در این زمینه تخصص زیادی ندارند و نمی توانند به شما مشورت های لازم را ارائه دهند.
  2. شما باید شهرت وکیل خود را به خوبی بررسی کنید. آن دسته از وکیلانی که شهرت بیشتری در مورد دریافت وجه التزام دارند انتخاب مناسب تری هستند. شما باید به خوبی این مورد را در نظر داشته باشید.
  3. تعداد پرونده هایی که وکیل بر عهده دارد و انجام می دهد را هم باید به خوبی در نظر داشته باشید. آن دسته از وکیلانی که تعداد پرونده های بیشتری دارند بدن شک تجربه کاری شان هم بالاتر است و شما می توانید آنها را انتخاب کنید.
  4. شما بهتر است به خوبی آگاهی و اطلاعات وکیل انتخابی خود را هم مورد بررسی قرار دهید. اینکه وکیل به خوبی با هر یک از بخش های پرونده شما آشنایی داشته باشد اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی از وکیلانی که آشنایان بیشتری در هر بخش اداری و دادگاهی دارند می توانند به زودی پرونده شما را به دادگاه برده و برنده شوند. بنابراین به این مورد هم زمان انتخاب وکیل باید به دقت داشته باشید.

نتیجه گیری :

برخی از قراردادها و معامله هایی که شما با طرف دیگری بسته اید امکان دارد به صورت قانونی پیش نرود. در برخی از مواقع یکی از طرفین شاید به تعهداتی که در قبال آن معامله دارد عمل نکند. در این صورت شما می توانید اقدام به دریافت وجه التزام نمایید. در این صورت باید ابتدا به شرایط و نوع التزام دقت داشته باشید تا سیر قانونی آن را سپری کنید.  اگر شما اطلاعات زیادی در این زمینه ندارید و نمی دانید باید از چه قانونی استفاده کنید بهتر است به خوبی با وکیل مشورت کنید. می توانید بهترین وکیل را برای پرونده خود هم انتخاب کنید تا پرونده شما را او بر عهده بگیرد و انجام دهد.

4.5/5 - (322 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *